دربارۀ تفاوت مادی شب قدر با دیگر زمان ها
**************
« ﻟَﻴﻟَﺔُ القَدرِ خَیرٌ مِن ألفِ شَهر»
... امّا آن واقعیّتِ بسیار بزرگ و مهمّ و راهگشا که در بُعدِ مادّی و طبیعی و تکوینیِ عالَم وجود دارد، این است که در ظرفِ هر سال، چند ساعتِ خاصّ است که همۀ أشیاءِ هستی، نوعی تحوّل و تبدّل و نوعی إحیاء و إماته (و حیات و ممات) مییابند.
آن چند ساعتِ خاصّ، در قسمتی از کرۀ أرض، در شب هنگام واقع است و چنین به نظر میرسد که در همان چند ساعت، در همۀ عالَمِ ماسِوّی الله آن تغییر و تبدّل صورت میگیرد - ولو در همان چند ساعت، نیمی از کرۀ زمین، روز، و یا در بسیاری از کرات و کهکشانها اینچنین بوده و یا أساساً به گونهای باشد که إطلاقِ شب یا روز بر آنها صحیح نباشد (یا اینکه فرضاً شبِ آن قسمتِ هستی، شش ماه یا سالها یا دهها هزار سال باشد؛ و به همین سان نیز روزِ آن)-
امّا اینکه «چرا در آن نقاطی که شب نیست یا شب ندارند، باز هم همان چند ساعتی که در قسمتی از کرۀ أرض، إطلاقِ شب میشود، جریان دارد و برای آنها نیز- هر چند که سائر و کائنِ در روز و روشنایی باشند-» تغییر و تبدّل و فَرق و إفراق و حکمتی که فقط در «شب» میتواند واقع گردد، وقوع مییابد؟؟!، علّتش چیزی است که إنشاء الله در سُطور آتیه بدان إشارت خواهد شد- لکن مختصراً عرض میشود که: وجودِ ظاهراً مادّیِ حجّتِ خدا و خلیفۀ عُظمای الهی در آن چند ساعت و در نقطهای که إطلاقِ «لیل» بر آن (و در همان زمان) میشود، حاضر و ناظر و عامل و آمِر است و به اعتبارِ زمانِ حضورِ او در همان چند ساعت است که إطلاقِ «شب» بر همۀ عالَم گردیده و اموری که باید شب هنگام صورت گیرد، استثناءً و به إذنِ الهی، در تمام هستی (ولو در روز و روشنایی باشند) واقع میشود-.
- در آینده برای بشریّت روشن خواهد شد که تغییرات و تبدّلاتی که از حیثِ قوانینِ مادّیِ طبیعی و شیمیایی و کیمیایی، فقط و فقط، در ساعات و فضای «شب» باید واقع گردد، در چند ساعتِ خاصّ در نقاطی نیز که شب نیست یا روز است، حاصل میشود؛ و خودِ این نکته آیه و نشانهای دیگر برای آدمیان و عالَمیان بر وجودِ مَبدَء و مُبدِئِ حکیم خلقت است.
**************