نور حکمت

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم ***** اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نور حکمت

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم ***** اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

انسان و انسانیت

پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲ ب.ظ


*************

(نقل قول از استاد)

بخواهی یا نخواهی یه روزی میرسه که ما هستیم و اون مرگ زیبای لذیذ خوش‌قوارهٔ خواستنی؛ اکثراً وقتی می‌خوان قیاس کنن میگن قطعی‌تر از زلزله و سیل و هزار جور بلاست که ازشون بترسی یا نترسی هستن و میان و میمونن و می‌برن!! و چیزی که اجباریه ذاتاً قابل ارزش گذاری نیست.

وسط اینهمه اجبارِ خوب (یا به زعم بعضی، بد) چیزی که اختیارشو دارم نگاه منه و برداشت و استفادهٔ منه از اون. این نگاه و بهره‌برداری، همون حیطهٔ پرمسئولیت‌ امانتیه که توی وجودم هست.

اگه بخوام ثابت کنم انسانم میشه از اختیارم پل بسازم برای عبور. اگرم بخوام ثابت کنم که چیزی بیشتر از حیوانات دیگه ـ از ساکنان زمین ـ ندارم، از روی اختیار، خودمو مجبور می‌کنم به ساختن دیوارهایی به ارتفاع نگاه آدم‌ها (که نهایت دیدشون تا دم دمای سلب اختیاراتشونه)!! میشه محدود شد در چاردیواری خودپرستی و نفرت و بی‌اعتمادی و صد البته انواع محصولاتِ متنوّع و پر از نکبتِ جاهطلبی (مثل قدرت‌پرستی و قدرت‌طلبی و قدرت‌خواهی و قدرت‌مداری و قدرت‌بینی و قدرت‌جویی و قدرت‌گرایی و قدرت‌ورزی و .... و هزاران هلاهل فراوری شدهٔ دهان پُرکنِ توجیه‌بردارِ فریبا).


رُک و پوست‌کنده باید بدونیم که انسانیت در ذات خودش با ثروت و جاه کوچکترین وجه مشترکی نداره .... . هر جا دیدی با نزدیکی به قدرت و ثروت کوچکترین منفعتی عاید شخص خودت شد یقین بدون که از انسانیت دور شدی. انسان یعنی همینی که خدا قرارت داده و دلت رو مهمون اطوار خودش کرده؛‌ اگه فکر می‌کنی چیزی از قبیل قدرت و ثروت باید بهش ضمیمه کنی تا بهت بگن انسان، هر چی دلت می‌خواد بتاز به هر قیمتی (زمین و صبر خدا وسیعه؛ اونقدر وسیع که از بازیچه قرار گرفتن دینشم باکی نداره). فقط دم مردن نگی نمی‌دونستم و کسی بهم نگفت.
یا حق!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">