نور حکمت

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم ***** اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نور حکمت

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم ***** اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

برتری سخاوتمند بر بخیل

چهارشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷ ق.ظ

**************



(از بیانات استاد)


جوان گناهکاری که سخاوتمند است بهتر است از پیرمرد عابد بخیل.   امام محمد باقر (که درود خدا بر ایشان باد).


شاید بنظر عجیب و دور از ذهن بیاد ولی اگه کمی دقت کنیم از این جور جملات ـ که در کلمات رؤسای دین ما کم هم نیست ـ به نتایج ناخوشایندی برای نهادها و افرادی که از اسم دین نون می‌خورن می‌رسیم.
اگر یه کم هم با تاریخِ تحریف نشدهٔ معصومین آشنا باشیم نمونه‌های خیلی خیلی جالبی می‌بینیم که دینی که ما ازش دم می‌زنیم برای اون حضرات به اندازهٔ ارزنی ارزش نداشته و مبنای رفتارهاشون نبوده!
اونها چنان اصل انسانیت و فضایل مورد اتفاق عالم رو پررنگ می‌دیدن که غالباً منجر به یک نتیجه عجیب می‌شده؛ می‌دونید چی؟
تا حالا براتون سؤال نشده که چرا وقتی به امام علی و فرزندانش تهمت بی‌دینی و ارتداد می‌زدن خیلیا از اهل زمانه باورشون می‌شد؟
واضحه! چون یه دلیل مهمش این بود که این بزرگوارها با افرادی طرح رفاقت می‌ریختن که آدم بودن حتّی اگه اونا بی‌دین ظاهر می‌شدن!! (منظورم تصوّر تاریخی من و شما از دینه).
همین چیزا رو دیده بودن که وقتی معاویه گفت علی نماز نمی‌خونه خیلیا که معاشرت‌های مولا رو دیده بودن باور کردن! همین چیزا بود که وقتی شریحِ قاضی، حکم به اعدام حسین بن علی بخاطر خروج از دین داد، سی هزار مرد جنگی تونستن خودشون رو قانع کنن برا کشتن آخرین فرزند رسول خدا!
اصلاً چیز عجیبی نیست!

به دور و بر خودتون نگاه کنید؛ حتماً آدمهای بامعرفت و باگذشت و بامرامی رو می‌بینید که اگه روزی بشنوید اهل دینِ شما نیستن باورتون میشه! و البته معلوم نیست چه معامله‌ای باهاشون بکنید!!

زیاده مزاحمتون نشم ولی دینی که درش کمالات انسانی رو به هر دلیلی و به هر مقداری نادیده بگیرن ـ حالا برای رشد خودشون یا ترویج یه سری چیزا یا تثبیت فرهنگ جاهطلبی و اعلام برتری یه عده بر یه عده دیگه ـ به لعنت یزید هم نمی‌ارزه!!

پی‌نوشت: قرآن به صراحت می‌گه آدم خسیس (کسی که برای گذشتن از مالش فقط حساب و کتاب سود شخصی می‌کنه) بی‌تقوا و جهنّمیه! البته بنظرم نیازی نبود خدا بگه تا بفهمیم ولی از بس بدیهیات رو نادیده می‌گیریم لازم بوده گفته بشه برای اتمام حجّت!

**************


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">