نور حکمت

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم ***** اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نور حکمت

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم ***** اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

تبعیت و اتباع نفس

جمعه, ۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۶ ب.ظ

**************


اى عزیز!
.
آدمى تا پاى حقیقت، بر نفسِ خود ننهاده است، تسلیم هیچ امرى نمى‌شود. نه ''کلام عظیمى''، نه ''سخنى که در قلب آدمى اثر گذارَد و اشک را بر گونه‌اش جارى و بغض را در گلویش فرا گیرد''، نه ''معجزه‌اى''، نه'' کشفىّ و کرامتى'' و نه ... و نه هیچ چیزى.
.

مگر آنان که با چشم خود دیدند که «ﭐقْتَرَبَتِ آلسّاعَةُ وَ ﭐنْشَقَّ ﭐلْقَمَرُ»(سوره قمر آیه 1) چه گفتند؟ چه کردند؟ آیا پذیرفتند؟ آیا اعتماد کردند؟ «وَ إِنْ یرَوْا کلَّ آیةٍ یُعْرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ». آرى، انسانِ تابعِ هواى نفس، هر امر عظیم و خارق‌العاده‌اى را هم که ببیند، باز هم اعراض مى‌کند و آن ‌را جادویى بیش نمى‌داند و مى‌گوید ''سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ'' و ''هَذَا سَاحِرٌ کذَّابٌ''. آیا نمى‌دانى این چیست که نمى‌گذارد تا بپذیرى؟ باز هم فکر مى‌کنى که عقل است؟ پس بیا و دنبال همان کلام را بنگر: «وَ کَذَّبُوا وَ ﭐتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ وَ کُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ»! مى‌بینى که تکذیب و نپذیرفتن، عاملش اتّباع نفْس است: «وَ ﭐتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ». امّا مواظب باش ـ تو را به خدا ـ که این امر، در درونت مستقرّ نماند.


**************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">