نور حکمت

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم ***** اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نور حکمت

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم ***** اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

آینده نگری

چهارشنبه, ۶ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۵۷ ق.ظ

**************


فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا. فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا. یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ. تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ
[سورۀ مبارکۀ نازعات]
 
پس [سوگند به فرشتگانی که] در پیشى گرفتن [در فرمان خدا] سبقت‌ گیرنده‌ اند، و کار [بندگان‌] را تدبیر مى‌ کنند. آن روز که لرزنده بلرزد، و از پى آن لرزه‌اى [دگر] افتد ... (ترجمه مرحوم استاد فولادوند)
 
مؤمن باید آینده‏ نگر باشد و برنامۀ درازمدّت داشته باشد، امّا نباید به آینده تکیه کند و کار و درس امروز را وابگذارد. کسانى که کارهاى حدّ وسط یا ساده را با سهل‏ انگارى وا مى‏ گذارند، براى سپردن امور سنگین‏ تر قابل اعتماد نیستند. باید براى خودتان به صورت دراز مدّت برنامه‏ ریزى کنید یعنى همه شما، دانش‏آموز، دانشجو، طلبه، چه کوچک و چه بزرگ، باید واقعاً تا لحظه فرا رسیدن مرگ ـ که معلوم نیست چه زمانى است ـ کارهایتان را پیش‏ بینى کرده باشید.


دنیا برای همۀ انسانها عرصۀ سعی و همت و تدبیر است؛ چه مؤمن باشی و چه کافر! اینجا جای تلاش و عمل است و فقط سرای آخرت موعد حساب و نتیجه می‌ باشد.

موسی هم که باشی و قدرتی مطلق تو را لایق مقابله با بزرگترین طاغوت زمان دانسته باشد باز هم باید تک تک ابزارهای حرکت را فراهم کنی و مهمتر از همه اینکه نباید دنیاطلب و ناسپاس باشی و گذشتۀ خود را فراموش نمایی.

از او که تو را به اینجا رسانده بخواه که بر تو نظر داشته باشد تا فراموشکار و خودبین نشوی. بخواه و بیندوز؛ اول: صبر و سینه ای گشاده برای شنیدن هر سخن و تحمل هر مخالف، دوم: تهیّه مقدمات مادیِ حرکت برای کمال استفاده از عمر و فرصت، سوم: شجاعت در بیان حق و اظهار عقاید یقینی، چهارم: بیان خردمندانه و از سر فهم و دور از موهومات و می‌ گویندها، پنجم: ....

چنان که قرآن می ‌فرماید:  
[موسی] گفت: «پروردگارا، سینه‌ام را گشاده گردان، و کارم را براى من آسان ساز، و از زبانم گره بگشاى، [تا] سخنم را بفهمند»

سورۀ مبارکۀ طه آیات 25 تا 28

(توصیه ‌های استاد)


**************


 

 




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">